Piejet » Specials » Bedrijfsketen

Keten van bedrijven

Keten van bedrijven De detailhandel in Nederland bestaat uit zelfstandige winkels, ondernemers die voor eigen risico en rekening hun nering drijven, inkopen en verkopen aan de klant. Veel zelfstandige detaillisten zorgt voor een veelzijdig aanbod en vele specialisaties. Dat is interessant voor klant en winkeleigenaar en mooi voor de stad of het dorp waar de winkel zich bevindt.

Winkelgebieden

Het straatbeeld van de Nederlandse winkelgebieden laat zien dat er volop ketens zijn. Winkelgebieden van verschillende steden gaan daardoor steeds meer op elkaar lijken. In vrijwel elke stad staat een V&D, HEMA, C&A als de oude bekenden in de winkelstraat. De Bijenkorf vestigde zich op meerdere plaatsen.

Spijkerbroeken

Daar zijn spijkerbroekenwinkels, koffieschenkerijen, meubelzaken, modezaken, kinderkledingzaken, winkels met huishoudelijke artikelen, drogisterijen, prijsvechters, winkels met elektronica, boekhandels, sportwinkels, muziekwinkels, speelgoedzaken, hallen met kampeerspullen, schoenenzaken, lingeriewinkels, zaken die erotisch producten verkopen, slijterijen, juweliers, keukenbedrijven, badkamerzaken, autodealers, supermarkten, slagerijen, bakkerijen, parfumeriezaken, mobiele telefoniezaken, cadeauwinkels en eterijen die ketengeorganiseerd zijn bijgekomen. Ze organiseren zich in ketens om gezamenlijk in te kunnen kopen, om te besparen op de overhead, om uniforme marketing te doen en om eens een televisie reclameboodschap de wereld in te sturen die een zelfstandige winkel nooit zou kunnen betalen maar die door een bijdrage van alle afzonderlijke winkels binnen de keten wel op te brengen is.
Een keten is handig voor de ondernemer. Hij krijgt bij wijze van spreke een handboek waar in staat hoe zijn zaak in te richten en op welke manier reclame te maken.

Indernemerszin

Eigenzinnige ondernemers zullen gruwen van het keurslijf dat een keten met zich meebrengt. Zij zullen hun eigen creativiteit en ondernemerszin niet willen laten kooien door een keten.
Voor andere ondernemers is de ketenformule juist een uitkomst. Zij gedijen juist goed bij de voorschriften van hogerhand in combinatie met de zelfstandigheid van de te runnen winkel.

Ketens

In deze special verzamelen we voorbeelden van ketengeorganiseerde bedrijven zoals IKEA, McDonalds, Julia's en Flying Tiger. We belichten de leuke en minder leuke kanten, het succes en de mislukking, de uniformiteit en verscheidenheid.
Better Shelter - Vluchtelingenhuisje van Ikea

Better Shelter - Vluchtelingenhuisje van Ikea

Ikea heeft een huisje op de markt gebracht dat gebruikt kan worden voor opvang van vluchtelingen. De meubelgigant ontwikkelde het onderkomen samen met de Verenigde Naties. De barak kan op termijn de t…
Flying Tiger - winkelketen met Deens design

Flying Tiger - winkelketen met Deens design

Flying Tiger is een winkelketen die vanuit Denemarken is overgewaaid naar Nederland. De Deense winkelketen voert vooral cadeautjes, leuke spulletjes die een mooi design hebben en niet zo duur zijn. De…
Julia’s Cucina Italiana – koffie en pasta op het station

Julia’s Cucina Italiana – koffie en pasta op het station

Julia’s Cucina Italiana vind je op diverse stations in Nederland. Je kunt er koffie, een broodje en een pastahapje krijgen. Authentieke recepten en verse ingrediënten, belooft Julia’s de reizigers, me…
Boerderijmini’s bij Albert Heijn - uitgekiende marketing

Boerderijmini’s bij Albert Heijn - uitgekiende marketing

Grootgrutter Albert Heijn bedacht een campagne met boerderijdieren die gespaard konden worden bij de boodschappen in de supermarkt. De presentjes binden klanten aan de winkel, niet alleen de volwassen…
Gepubliceerd door Piejet op 27-11-2013, laatst gewijzigd op 05-03-2019. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • www.hbd.nl