Luchtvaart en vliegmachines
Mensen hebben geen vleugels en toch willen ze vliegen. Om het gebrek aan vleugels te compenseren zijn er vliegmachines ontworpen in alle soorten en maten. Vliegtuigbouwers hebben zich gestort op het voertuig dat ons door de lucht kan verplaatsen en ontwikkelden vliegmachines voor iemand alleen, vliegen met zn honderden tegelijk in iets dat nog het meeste wegheeft van een vliegende bus, luchtballonnen, helikopters, zweefvliegtuigen en straaljagers. Er zijn passagiersvliegtuigen, gevechtsvliegtuigen en onderzoeksvliegtuigen. En dan is er nog het vliegen door de ruimte, de ruimtevaart.
Vliegen
De luchtvaart is het geheel van luchtvaartuigen en hun diensten, inclusief de vliegvelden met hun infrastructuur, waarmee we ons door de dampkring kunnen verplaatsen. De industrie die de machines ontwikkelt en bouwt hoort ook bij de luchtvaart.
Luchtvaartuigen zijn er in de vorm van vliegtuigen, helikopters, autogiro's en ornitopters.
Leonardo da Vinci
Leonardo was behalve tekenaar, schilder en beeldhouwer ook uitvinder. Hij ontwierp in de 15e eeuw een machine waarmee de mens zou kunnen vliegen. Zijn ontwerp heeft de luchtvaart nauwelijks geïnspireerd, want hij hield de uitvinding voor zichzelf en maakte het niet wereldkundig.
In 1783 ging de eerste heteluchtballon de lucht in en het was weer meer dan een eeuw later dat het eerste zweefvliegtuig werd uitgevonden. Het zijn allemaal stappen in de luchtvaartgeschiedenis van meer of mindere betekenis voor de ontwikkeling.
Zeppelin
Een belangrijke stap in die ontwikkeling was de uitvinding van Graf von Zeppelin, die in 1900 zijn eerste luchtschip gevuld met gas ontwikkelde en hem Zeppelin noemde. Het gemotoriseerde vliegtuig liet daarna niet lang op zich wachten en begin twintigste eeuw werden de eerste gemotoriseerde vluchten gemeld. Daarna ging de ontwikkeling snel en in 1944 maakten we kennis met de eerste militaire straalvliegtuigen. Het was de Messerschmitt met de bijnaam
Zwaluw. De eerste lijnvlucht met passagiers, uitgevoerd door een straalvliegtuig, vloog in 1952.
Nederland
Boven Nederland werd voor het eerst gevlogen in 1909.
Met de opkomst van de luchtvaart nam ook het aantal ongelukken toe, maar in de eenentwintigste eeuw neemt het aantal ongelukken af ondanks de groei van het aantal vliegbewegingen. Vliegen is nog altijd veel veiliger dan in een auto rijden. Wereldwijd komen er jaarlijks 600 tot 1000 mensen om bij vliegtuigongelukken, terwijl er twee miljard passagiers gebruikmaken van de vliegmogelijkheden. Het autoverkeer telt in Nederland alleen al jaarlijks al 1000 slachtoffers. Auto-ongelukken komen vele malen vaker voor, maar vliegtuigongelukken hebben een grotere impact en komen veel uitgebreider in het nieuws.
Vliegmachien
Hoe graag we vliegen is ook vertaald in kinderversjes over helikopters en vliegmachienes.
In een vliegmachien
Kun je alle hoge huizen zien
Je vliegt er over land en zee
Als ik groot ben mag ik ook eens mee
mee omhoog, in de lucht
Als een vogel in zijn vlucht
In deze special verzamelen we alle artikelen over vliegen en aanverwante zaken. Over de machines en de vreugde van het vliegen, over luchtvervuiling en duurzaamheid, over ongelukken en militaire inzet.