Piejet » Specials » Vliegrampen

Vliegrampen in de 21ste eeuw

Vliegrampen in de 21ste eeuw Vliegrampen met passagiersvliegtuigen brengen elke keer weer een schok in de wereld teweeg. Vliegtuigongelukken voeden onze vliegangst. 'Wij mensen zijn niet bestemd om te vliegen, wat anders hadden we wel vleugels gehad,' is een kreet die mensen met chronische vliegangst laten horen. En toch is de uitvinding van het vliegtoestel een geweldige. Het geeft ons de mogelijkheid om in korte tijd naar een ver oord te vliegen, om de wereld te verkennen en om het internationale werk te vergemakkelijken.

21ste eeuw

De 21ste eeuw kent al een groot aantal vliegrampen. Sommige daarvan hebben een grote impact op Nederland en België vanwege het grote aantal Nederlanders en Belgen aan boord. Het ongeluk komt dan heel dichtbij, vooral als een van de slachtoffers een bekende, een familielid of geliefde is of wanneer wij een van de nabestaanden kennen. Dan zie je het verdriet en ervaar je wat de schok in de families die dierbaren op zo'n plotselinge, onvoorspelbare en onvoorstelbare manier zijn kwijtgeraakt teweeg brengt. In de meeste gevallen staan we als toeschouwer, lezer, kijker, iets verder weg van het echte leed en kunnen we medelijden hebben en rillen bij de gedachte dat het ons ook zou kunnen overkomen. De 21ste eeuw heeft al een aantal vliegrampen voortgebracht met een enorme impact op de bevolking, omdat de verhalen zo dramatisch zijn, omdat het verdriet zichtbaar pijn doet. Omdat er mensen uit onze stad, ons dorp bij betrokken waren.

Oorzaken

De oorzaak van al die ongelukken is divers. De ene keer is het een technisch mankement, de andere keer zorgt een metaaldeeltje op de landingsbaan voor een kettingreactie met fatale gevolgen. Ook het weer wil nog wel eens de boosdoener zijn, met regen, onweer met blikseminslagen en windstoten. Heel soms raakt de piloot onwel of maakt de piloot fouten. Af en toe worden toestellen al dan niet opzettelijk uit de lucht gehaald met raketten of is een terroristische aanslag de oorzaak.

Kans

De kans dat een passagiersvliegtuig in de lucht explodeert, tegen een berg knalt, verkeerd landt, een blikseminslag treft, een technisch mankement krijgt waardoor hij plots hoogte verliest of uit de lucht wordt geschoten is heel klein. Het rijden op de drukke wegen is vele malen onveiliger dan het vliegen in een passagiersvliegtuig. Toch lijkt het soms alsof de toestellen als dode mussen uit de lucht vallen. Dat betekent niet dat de lucht onveiliger is geworden en dat er steeds meer vliegtuigen naar beneden storten. Het betekent dat in die ene periode toevallig veel vliegtuigen crashten en dat het in een volgende periode wel eens helemaal niet kan gebeuren. In feite wordt het luchtruim steeds veiliger, maar er vliegen wel erg veel toestellen. Een frequent flyer moet zo ongeveer 2,7 miljoen keer het vliegtuig nemen om statistisch gezien kans te maken betrokken te raken in een dodelijke crash. En 2,7 miljoen keer, dat is erg veel vliegen. Andere cijfers: de kans dat je als passagier sterft als gevolg van een vliegtuigongeluk is 1 op 800.000. De kans op een fataal auto-ongeluk is 133 keer zo hoog, dat is namelijk (in Nederland) 1 op 6.000.

Vliegangst

Stellen de cijfers niet gerust? Overheerst zelfs bij deze kansberekening de vliegangst en belemmert je dat in het reizen over de wereld, denk dan eens aan een therapie. Ze worden door vliegmaatschappijen en diverse therapeuten aangeboden.
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2016

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2016

Het jaar 2016 is een jaar van een aantal rampzalige vliegtuigongelukken. Het meest indrukwekkende was het ongeluk met het toestel dat de Braziliaanse voetbalploeg Chapecouense vloog. Door een aantal m…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2015

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2015

In de 21ste eeuw zijn al diverse grote vliegrampen gebeurd. Het jaar 2015 heeft een paar zeer dramatische rampen aan de statistieken toegevoegd. Het verhaal rond de ramp met het toestel van Germanwing…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014

In het jaar 2014 vonden een paar crashes plaats die weken lang het nieuws beheersten. Malaysian Airlines verloor twee toestellen in dat jaar, met honderden slachtoffers tot gevolg. De MH17 van Malaysi…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013

What goes up must come down, maar als we het over een vliegtuig hebben dan moet die daling beheerst en gecontroleerd plaatsvinden, door ter zake kundige piloten. We willen immers gezond en wel van de…
Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2012

Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2012

Mist, stofstormen, onweer en windshear, het zijn verraderlijke weersomstandigheden voor vliegtuigen. Vogels kunnen dodelijk zijn. Regenwater kan een funest effect hebben als het in de brandstoftank te…
Vliegrampen in 21ste eeuw – 2011

Vliegrampen in 21ste eeuw – 2011

In de 21ste eeuw zijn al heel wat vliegrampen te betreuren met vele honderden slachtoffers tot gevolg. Het jaar 2011 heeft een behoorlijk aantal toegevoegd aan de crashes van deze eeuw. Grote en klein…
Vliegramp Tripoli – de oorzaak en het gevolg

Vliegramp Tripoli – de oorzaak en het gevolg

Het is het ergste dat je kan overkomen: een vliegtuigcrash op weg naar je vakantiebestemming of van je vakantieland op weg naar huis. In mei 2010 crashte een vliegtuig, met veel Nederlanders aan boord…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010

In de eenentwintigste eeuw stortten er al veel vliegtuigen neer, veel te veel, want elk verongelukt toestel zorg voor te betreuren slachtoffers. Het jaar 2010 is een rampjaar. Vlucht 771 van Afriqiyah…
Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2009

Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2009

In de 21ste eeuw wordt er veel gevlogen, voor het werk, voor het plezier, voor familiebezoek of vakantie. In de meeste gevallen gaat de vliegreis voorspoedig, in sommige gevallen gaat er iets mis en i…
Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2008

Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2008

Vliegen is een veilige manier van reizen, al doet een opsomming van vliegtuigongelukken anders vermoeden. Vliegen is vele malen veiliger dan deelnemen aan het verkeer op de weg. Ondanks dat, stappen w…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2007

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2007

Er vliegen jaarlijks miljoenen vliegtuigen door de lucht en enkele daarvan komen niet veilig aan op de plek van bestemming. Wanneer er een passagiersvliegtuig naar beneden komt dan is dat doorgaans gr…
Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2003

Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2003

Vliegen is op zich een veilige manier van reizen, maar het is niet een feilloze. Er gaat wel eens wat mis en in 2003 zijn een aantal nare ongelukken bijgeschreven in het boek van de luchtvaartgeschied…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2002

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2002

Bergen zijn voor vliegtuigen obstakels, die vooral problemen opleveren bij slecht weer. In het jaar 2002 vliegen diverse toestellen tegen een berg aan, waarbij regen en mist het zicht van de bemanning…
Vliegtuigongelukken en rampen in 2001

Vliegtuigongelukken en rampen in 2001

Vliegen is een prachtige manier van reizen. Je kunt je in een relatieve korte reistijd naar de andere kant van de wereld verplaatsen. En relatief veilig. Toch zijn ongelukken en soms vliegrampen niet…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2000

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2000

Zolang het vliegtuig bestaat storten er toestellen naar beneden. De oorzaak kan van technische aard zijn, die al dan niet voorkomen had kunnen worden. Het kan ook vette pech zijn dat het toestel uit d…
Gepubliceerd door Piejet op 28-03-2015, laatst gewijzigd op 01-03-2019. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/62778/vliegtuigongelukken-laatste-tijd-afgelopen-jaar geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/Vliegtuigcrash_een_kans_op_2_7_miljoen.9166687-3085.art geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://www.menshealth.nl/Psyche/Vliegangst-de-baas geraadpleegd op 28 maart 2015